Käsitteet välinepaletissa, osa 2/3

16.06.2020

Kirjoitus on jatkoa Käsitteet välinepaletissa ensimmäiselle osalle, joka käsitteli wave, freewave ja freestyle -käsitteitä. Jos et sitä vielä lukenut, lue se täältä!

Freecarve/ Freemove

Freecarve/ Freemove -laudat ovat tyypillisesti kääntyvämpiä freeride-lautoja. Jos freeride-laudat ovat enemmänkin helpon ajamiseen suoraan, voi freemove-laudoilla tehdä kurvailuja kevyemmin. Nämä laudat ovat tyypillisesti hieman freeride-lautoja kapeampia ja pohjan muodoltaan kaarevampia. Kapeampi lauta on helpompi kääntää, joskin samalla yleensä hävitään hieman plaanikynnyksen aikaisuudessa. Käyrempi rocker (laudan pituussuunnan kaarevuus) tuo lautaan kääntyvyyttä taas huippunopeuden ja plaanikynnyksen kustannuksella. Freecarve on sinulle, joka tiedät, että vedessä mutkittelu ja vaikkapa pieni hyppy aallolta ovat sinun juttusi vähintäänkin lähitulevaisuudessa.

Valitse freecarve-laudan kaveriksi freeride-purje ilman cambereita. 

Freeride

Freeride on kaikkien kaveri. Jos et tiedä mitä lajilta haet, tai jos tiedät, että haluat helppoa nautintoa, niin hanki freeride.

Freeride-laudat plaanaavat hyvin ja ovat mukavia myös tuulen noustessa ja aallokon kasvaessa. Freeride-laudat tuovat plaanikynnyksen alas helposti, samoin hymyn huulille. Mikä muu on tärkeämpää kuin hymy surffatessa? Freeride-laudoista löytyy myös erilaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja lautoja. Tyypillisesti näillä laudoilla on helppo ajaa suoraan ja fiilistellä pieniä kurvailuja. Jalkalenkkien paikkaa ja evää muuttamalla laudoista saadaan paljon hymyä irti. Plaanikynnys on melko alhainen ja kelin kestokin hyvä. Freeride-lautojen valikoima litratilavuuden ja mittojen suhteen on erittäin laaja. Tyypillisesti valmistajat tarjoavat myös useampaa tyyppiä freeride-lautoja useammalla rakenteella, mikä entisestään tarjoaa tähän lokeroon hurjan paljon vaihtoehtoja. Useimmiten freeride-laudat toimivat parhaiten suhteellisen kevyessä kelissä.

Freeride-lauta on tyypillisesti monen surffarin ensimmäinen lauta helppouden ja monipuolisuuden vuoksi. Freeride-laudoista löytyy myös suorituskykyä ja tarvittaessa jopa slalom-tyylisiä vivahteita. Valmistajilta löytyy myös eri rakenteita freeride-lautoihin, jolloin aloitteleva surffari saattaa löytää itselleen edullisemman ja kestävämmän, joskin hieman painavamman laudan, kun taas kokeneempi surffari löytää samasta laudasta suorituskykyisemmän, kevyemmän ja usein hieman arvokkaamman version.

Freeride-purjeet ovat myös helppoja rikata ja ajaa. Näissä purjeissa on tyypillisesti hyvä veto ja kontrolli, ja yhdessä freeride-laudan kanssa ne tarjoavat itsensä ylittämistä, kehittymistä ja nautintoa helppojen plaanipäivien kautta. Parasta suorituskykyä on parempi etsiä muualta.

Freerace

Freerace-välineitä on vaikea erottaa silmämääräisesti race-välineistä. Ulkoiselta olemukseltaan ja mitoiltaan nämä välineet ovat hyvin lähellä toisiaan, esimerkiksi slalom-välineissä. Freerace onkin hieman helpompi versio race-välineistä ja erittäin hyvä vaihtoehto, jos tiedät haluavasi vauhtia ilman kilpailua.

Freerace-lauta saattaa olla hyvinkin tarkka kopio kilpasiskostaan. Joissakin tapauksissa vain muutamia perän viisteitä on vähemmän. Freerace tuo vauhtia ja suorituskykyä käyttöön helpommin. Freerace on kuitenkin freeridea nopeampi ja suoraviivaisempi.

Freeracepurjeessa on tyypillisesti pari camberia race purjeen neljän sijaan. Näin purje tuntuu hieman kevyemmältä käsitellä ja voi tuntua hieman pehmeämmältä kuin puhdas kisapurje.

Race

Kilpavarusteet ovat sinulle, joka haluat ja pystyt panostamaan surffaamiseenTÄYSILLÄ! Kilpaileminen vaatii halua ja jatkuvaa säätöä paremman suorituskyvyn hakemiseksi. Race-välineet on tehty vain parasta suorituskykyä ajatellen. Lautojen mutkikkaat viisteet (cutout) on tehty irrottamaan laudan perää vedestä turhan kitkan vähentämiseksi. Race-purjeista löytyy neljä camberia, jotka pitävät purjeen profiilin muodossa.

Slalom-luokassa ajetaan nopeuskilpailua, ajamalla tyypillisesti kahdeksikon mallista rataa kahden poijun välillä. Slalom-kisalaudasta haetaan vauhtia ja kontrollia, ja kryssiominaisuudet tulevat vauhdin kautta.

Formula-luokassa purjehditaan maksimivauhtia vastatuuleen ja myötätuuleen. Formulalauta on tyypillisesti 100 cm leveä ja varustettu 70 cm pitkällä evällä ja yli 10 m2 purjeella. Jos purjehdit tässä luokassa, tiedät mistä puhutaan.

Raceboard-luokassa kilpaillaan kölillisellä laudalla samantyylisellä radalla kuin Formula-luokassa. Raceboard-laudat ovat tyypillisesti hieman alle 380 cm pitkiä ja melko kapeita, kölillisiä lautoja. Lautojen kantit ovat pitkälinjaiset ja 90˚ kulmassa kryssikulman maksimoimiseksi. Raskaamman laudan takia myös purjeen on tuotettava enemmän voimaa ja silti oltava kryssittäessä melko lattea.

RS:X-luokka on vielä toistaiseksi olympialaisissa purjehdittava luokka. Laudat ovat kölillisiä, Raceboard-lautoja lyhyempiä ja leveämpiä. Radat ovat samantyylisiä kuin Raceboard-luokassa, ja nopein voittaa. Kamppailu luokassa on fyysistä, sillä pakettia tyypillisesti pumpataan jatkuvasti nopeuden maksimoimiseksi. Yksityyppiluokka, jolloin kaikilla kilpailijoilla on lähtökohtaisesti samat välineet ja mahdollisuudet. 

Kirjoittaja: Mikko Nurmi

Lue juttusarjan kolmas osa heti perään!